Direct Mail vs e-mail, wat heeft de klant liever?

Een brief met een mooie verpakking door je brievenbus of een e-mail in je inbox? Wat hebben klanten liever? Met iedereens leven steeds meer vervlochten met digitale media leek het er even op dat direct mail iets van het verleden zou worden. Toch wordt het nog steeds genoeg ingezet, want het heeft nou eenmaal zijn eigen charme. Maar wat is het nou dat direct mail zo aantrekkelijk maakt?

Direct Mail valt meer op

Tegenwoordig wordt alles online gedeeld en gelezen. Mensen krijgen zoveel e-mails binnen en skimmen ze even kort door, het is niets bijzonders meer. Vaak nemen mensen ook niet de tijd om e-mails uitgebreid door te lezen. Echter, wanneer je een brief in je brievenbus of postvak krijgt, heb je iets fysiek in je hand. Vooral als het er ook nog eens netjes verpakt is en er goed uitziet, wordt het meer gewaardeerd en nemen mensen meer de tijd om de brief te lezen.

Direct Mail heeft een hogere engagement rate

Advertenties zijn overal en we hebben geleerd de meeste te negeren. Mensen spenderen gemiddeld maar twee seconden aan een e-mail. Veel marketeers denken dat er niet meer genoeg te halen is uit direct mail, dus werken ze daar ook niet mee. Juist daarom reageert een klant meer op een brief in de brievenbus dan een e-mail. En meer reactie betekent ook dat er een grotere kans is op conversie. Of dat nou een product kopen of een social media account volgen is. Verder wordt een brief gemiddeld 17 dagen bewaard en een e-mail gaat vaak gelijk de prullenbak in.

Direct Mail heeft een grotere emotionele impact

Onze hersenen onthouden direct mail beter omdat we het fysiek in onze handen vasthouden. Dit is “echter” voor ons brein dan een e-mail in een digitale mailbox. We moeten hem zelf open maken en weer zelf weggooien wat dus meer tijd en energie vraagt. Het laat dus een grotere indruk achter en blijft ons langer bij.

E-mail heeft natuurlijk ook zijn eigen grote voordelen. Voor welke je moet kiezen ligt geheel aan waar het bedrijf behoefte aan heeft en wat de klant liever ziet. Vaak is een combinatie ook een goed idee, omdat ze elkaar op bepaalde gebieden ook aanvullen.

Dit vind je misschien ook leuk...